ineke-en-wolter.reismee.nl

Links rijden

Vooraf dacht ik dat het links rijden wel zou meevallen. Ik had immers al vaker in Engeland links gereden en dat ging toch prima. Wat ik echter niet heb beseft is dat dat toen in mijn eigen auto was en dat alle besturingsdingen op de juiste gewone plaats zaten. Hier rij ik echter in een auto met:
  • het stuur rechts
  • de versnellingspook links (en 1 en 3 zitten heeeeel dicht naast elkaar) en met links is mijn motoriek nog niet zo soepel (het knarst dus nog wel eens)
  • de pedalen zitten (gelukkig) wel in dezelfde volgorde als thuis
  • richtingaanwijzer zit aan de rechterkant van het stuur
  • plus dat als ik in onze eigen camper rij ik niet hoef te schakelen want dat is een automaat (en dat zit toch ergens tussen je oren waardoor ik regelmatig tot de ontdekking kom dat ik nog moet terugschakelen terwijl het al bijna te laat is en de motor op het punt staat af te slaan en ik dan snel moet schakelen en mijn rechterhand de pook zoekt en dan ... is het al te laat)

Het gebeurt dus ook regelmatig dat ik in plaats van richting aan te geven de ruitenwisser van de achterruit aanzet (bij het naar rechts gaan) of de ruitenwissers voor aanzet bij een bocht naar links. Daarentegen zet ik de richtingaanwijzer aan als ik bij regen even de ruitenwisser wil aanzetten. Ik begrijp nu weer wat een eerste rijles voor gevoel geeft. Je moet weer nadenken!
Een bocht naar rechts hier is dan bijvoorbeeld een heel gedoe! Tot nu toe is het maar één keer een beetje fout gegaan. Het was ook zo plotseling. Ik reed lekker (uiterst links) op Fenton Road hier in Rotorua en de dames lazen kaart om de camping te zoeken. Opeens kwam het commando 'je moet hier naar rechts'. Dat was dus vrij plotseling en toen moest ik opeens 2 banen naar rechts om voor te sorteren voor rechtsaf, het hele scala aan handelingen verrichten (dus terugschakelen met linkerhand, niet de ruitenwissers aanzetten maar de richting aanwijzer etc. etc. ) maar door een snelle opmerking van Ingeborg (pa ik denk dat je naar de andere kant moet) en de paniekerige blik van de automobiliste waar ik recht op aan reed deden me op tijd besluiten om maar naar links uit te wijken.
Maar het gaat steeds beter!

Reacties

Reacties

Annelies

Het blijft lastig dat links rijden, nog veel succes.

lies

hahahha het komt wel goed schatje. blijven opletten!! en de vrouwen niet teveel verantwoording geven met kaart lezen :P

alma

hahahaha ik ken die blik :)

Janny

hahaha, wat een geweldig verhaal. Ben benieuwd hoe de camper er na 4 weken uit zal zien :) Maar oefening baart kunst zeggen ze, dus komt wel goed met jou Wolter. Succes!!!

Simone

Leuk !!! Sta je idd niet bij stil als je links rijdt in je eigen auto en nu in een echte linkse auto!!! Wedden dat het steeds beter gaat ??? Hahahaha !!! Alle vertrouwen in je !

metty

Wat een verhaal,hilarisch gewoon! Ben blij dat ik niet mee hoef te rijden,zou doods angsten uit staan! Maar alles went,vooral als je het vaker doet. En dat moet je wel,dus alles zal recht komen.En oefening baart kunst,wordt er altijd gezegt toch?

riek

wel vooorzichtig doen ,kan mij iets voorstellen hoe het toe gaat in de auto. lekker die zon goed insmeren ,ingeborg kan je nog wel nederlands spreken

hannie d

wat leuk om zo mee te reizen in gedachten en de foto's te zien. en succes met rijden!

Tjip

Bel me.

yvonne en gerard

nou nou, ik hoop dat jullie wel heelhuids terugkomen want anders missen we jullie verhalen hi hi,
maar dat zal zeker gebeuren hoor!!!!
voorzichtig en veel plezier.
mooie foto`s trouwens wat een andere wereld he`
gr. Gerard en Yvonne

Rob & Nicole

Prachtig verhaal. We zien het voor ons met die camper. Rij voorzichtig en geniet van het mooie weer.
Liefs uit het Hollandse Hout.

frits

om alles goed te kunnen doen op aarde
hebben we meer dan een leven nodig
goed bezig groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!