ineke-en-wolter.reismee.nl

On the road again (van Rotorua naar Tongariro National Park) door Ineke

Nog even een toelichting op gistermiddag: toen we terugkwamen van Te Puia ging Wolter bepakt en bezakt met de gehaalde boodschappen naar de camping terug (lekker koud biertje drinken) en Ingeborg en ik zijn doorgelopen naar het `Rotorua Museum of art and history´. Het was vroeger een kuuroord waar modderbaden gegeven werden. Daar zijn we zomaar twee uur binnengeweest, een film gezien over de uitbarsting van de vulkaan Tarawera, onze stoelen gingen heftig heen en weer vergezeld van lichtflitsen en een hoop lawaai. Ook was er een interessante tentoonstelling over de historie van de Maori's uit dit gebied.

Nog even een snelle douche voor we vertrekken. Sta je in je blote koude niksje naar de douchekraan te zoeken.... Die is er niet! Na grondige inspectie blijkt er een klein schuifje onder de doucheknop te zitten. Nou ja....

Bij het opstaan is het zwaar bewolkt, maar als we vertrekken om 10 uur breekt de zon door. Wel waait het flink en ons Tulpje schudt zo nu en dan flink onder het rijden.
We rijden nog steeds door geothermisch gebied. Langs de weg bloeit veel brem, prachtig geel. Onderweg willen we de Hukawaterval bekijken, maar nemen de verkeerde afslag, de weg houdt op bij een koffietentje, er lopen daar ook een paar alpacka's vrij rond. Eerst maar een koppie bakkie doen en even later wandelen we weer langs stoom die uit de grond komt en zien we opgedroogde modderpoelen.
Eenmaal in de auto besluiten we om gewoon maar door te rijden. We laten de watervallen voor wat ze zijn, er zullen er vast nog meer te zien zijn de komende tijd.

Bij Lake Taupo aangekomen zien we aan de overkant de eerste besneeuwde berg. Prachtig.
Dit grote kratermeer is prachtig blauw met schuimkopjes op het water, maar we gaan maar niet picknicken aan de oever vanwege die harde wind. We rijden tot Turangi langs het meer.
We zijn al een eind op weg en het park staat al aangegeven op de borden als Wolter zegt dat de tank al aardig leeg begint te raken. O jee, toch maar 15 kilometer terug want in de nationale parken zijn geen tankstations. Daar moeten we in het vervolg op tijd aan denken.
De bewolking komt weer opzetten.
Om 16.45 uur komen we aan in Whakapapa Village, De camping is snel gevonden.
We checken in en vragen naar het weer voor morgen want we willen de Tongariro Crossing lopen (volgens de boeken de mooiste dagwandeling van Nieuw Zeeland) met vulkanen, kraters en mooi gekleurde meren en een lengte van 19 en een half kilometer dus ongeveer 8 uur lopen.
Helaas, wel droog in de vroege ochtend maar dan regen en de hele dag stormachtige (zeer koude) wind! Dat is flink balen, ik heb mij er op verheugd. Helaas. Nu miezert het al maar even later klaart het op en Wolter en ik verkennen het 'dorp'. Een VVV, een koffiebar, een Chateau (een duur hotel) en nog een hotel en een paar huizen, that's all, maar nu zien we wel een paar prachtige bergen opdoemen uit de bewolking, met sneeuw. Een ervan is Mount Ruapehu. Het begint te miezeren en later op de avond regent het flink.

Op het moment heb ik een punthoofd, want elke dag stoot ik mijn hoofd wel een keer en behoorlijk! Bij het naar binnengaan van onze Tulp. Waarom ik als enige?

Simone

Heerlijk om te lezen ! Het lijkt zo simpel hé, even douchen ??? Succes met je hoofdje ! Jammer van het weer, maar het is niet anders, dus blijven lachen en genieten !!!

metty

Wat een gezelig verhaal,is net of je er zelf bij bent.Jammer van die lange mooie wandeling die jullie gepland hadden! Maar bleef je daar dan maar 1 dag? Anders kun je hem toch misschien een andere dag nog gaan lopen?

Lies

Oh Ien denk toch om je mooie wiske hoofdje!!! Het is wel wisselend weer hè! Zo zie ik foto's van jullie in hempje en zo staat er een sneeuwfoto op facebook.