ineke-en-wolter.reismee.nl

Naar het zuiden

Vanuit Marahau vertrekken we rond een uur of tien om verder naar het zuiden te gaan. We rijden [weer] een prachtige rit. Het gaat via Motuska Valley Highway richting Westport.
Onderweg maken we een aantal stops om te fotograferen en in Lyell (ook een verlaten gouddelverplaats) een mooie wandeling.
Op goed geluk pakken we onderweg een camping langs de weg. Het blijkt een nog net niet of net geopende camping te zijn waarbij nog niet veel functioneerde. (Geen warm water, geen douche). We hoeven dan ook maar $ 20,- (is ongeveer € 12,-) te betalen dus we hebben ook niet veel te klagen.
's Morgen al weer op tijd op om verder langs de kust naar de Franz Josef Glacier te rijden. Het weer is fantastisch. 's Nachts wat regen maar overdag erg zonnig en dat is uitzonderlijk voor de westkust van het Zuidereiland.
We rijden eerst naar Punakaiki waar we de 'Pancake rocks and blowholes' bekijken. Een prachtige gelaagde rotsformatie langs de kust me grote 'gaten' waardoor de Tasmanzee met veel geraas heen en weer gaat. Daarna gaat het via Greymouth naar Hokitika waar veel jade-bewerkingstudio's zijn. Je kunt de bewerkers aan het werk zien en uiteraard een en ander kopen.
Als we Franz Josef binnen rijden regent het pijpenstelen. Gauw een camping (met douche) zoeken en even het dorp verkennen. Daar zijn we dus zo mee klaar want het zijn in totaal 7 straten. Terwijl we in het dorp(je) zijn komt de zon weer door en dat geeft een fantastisch gezicht op de omringende bergen. Omdat we geen zin hebben om te koken en langs een uitnodigend [Speights] eethuis komen gaan we lekker uit eten.

metty

Zo kom je weer veel verrassends tegen op jullie tocht.Elke keer weer wat anders en nieuws te ontdekken.

corry weijsters

jullie kunnen wel een boek uitgeven.Wat ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen. Knap Wolter dat je jezelf er
de tijd voor vrij maakt, ik vind het al erg als ik kaarten moet versturen, als ik op vakantie ben. Geniet er samen nog even van, want het gaat allemaal zo snel. Groetje Corry