ineke-en-wolter.reismee.nl

Verder naar het noorden

Maar eerst 's morgens naar het Otago schiereiland. Langs de Portobelloroad slingert de smalle weg naar Taiaroa Head, het noordelijkste punt waar albatrossen te zien zijn. De weg gaat vlak langs het water (en het is opkomend tij AAN DE LINKERKANT) en zonder vangrail. Dus geen stuurfoutje maken! We komen toch heelhuids aan en gaan mee met een gids die het een en ander vertelt (over de Albatrossen), we zien een film en er is documentatie. Uiteindelijk brengt de Maorigids (let op de tatoo) ons naar een observatiehut met getint glas waar we uitkijken op twee broedende albatrossen en regelmatig vliegen er andere langs. De vleugels hebben een spanwijdte van wel drie meter.
Later lopen we langs broedende meeuwen en verschillende soorten aalscholvers. Het waait behoorlijk hard.
Een paar kilometer verder is Penguin Place, waar je ook met een gids broedende pinguins kunt spotten. We rijden in een busje naar een gebied waar een soort overdekte loopgraven gemaakt zijn en waar je bepaalde uitzichtspunten hebt. Inderdaad zien we er een paar. Ze zitten onder een klein dakje, eentje heeft al twee jongen, leuk om te zien.
Het centrum vangt ook gewonde pinguins op, een soort Pieterburen dus, er staat er een, die erg gewond binnenkwam maar nu aan de beterende hand is.

We laten het het Otago schiereiland acher ons en gaan verder naar het noorden maar doen het via een omweg om nog wat van het binnenland hier te zien. Onderweg stoppen we bij de Moeraki Boulders een groep grote groep ronde stenen in de zee. Deze stenen hebben een vulkanische oorsprong en zijn door erosie helemaal glad geslepen. De grootste hebben een omvang van wel 4 meter.We overnachten in Omarama waar we een bijna lege camping vinden (beheerd door een mevrouw van Nederlandse afkomst (Doetinchem) Je komt ze ook overal tegen die Hollanders).
Vanuit Omarama rijden we langs de blauwe meren naar Christchurch. Een prachtige rit met onderweg de meren Lake Pukakie (met uitzicht op Mt Cook de hoogste berg van Nieuw Zeeland) en Lake Tekapo met the church of the Good Shepherd. Er bloeien honderden lupines omdat de echtgenote van de beheerder van het postkoets tussenstation het landschap zo kaal vond dat ze vele lupinezaden heeft rondgestrooid. Het Mount Cook National Park gaan we niet in, dit laat het schema niet meer toe. (Helaas)
In Christchurch zoeken we een camping vlakbij het station van waar we de toeristische treinreis naar Greymouth willen doen.

Metty

Wat weer veel gezien zeg. leuk dat een gids jullie rondleid,dan krijg je toch nog weer veel meer informatie.Leuk dat jullie nu ook pinquins hebben gespot.Jammer van het nationaal park,dat er geen tijd meer was omdat te bezoeken.Maar je kan ook niet alles doen toch?